Vad är skillnaden som gör skillnaden?

Igår lyckades vi besegra Stenungsund i en, i mina ögon, välspelad match. Äntligen lyckades vi genomföra 60 stabila minuter där vi är konsekventa i vårt spel. Jag hade på känn att det var dags för P3 att få utdelning och mycket riktigt så ledde han oss till seger med sina 3 mål. Grymt gott! Men jag måste säga att Stenungsund är det bästa laget vi har mött än så länge. Tre bra femmor och hårt arbetande efter en tydlig spelidé. Det kommer bli jämnt i toppen och många lag som kommer ta poäng av varandra.

**********
Igår upppstod flera situationer där våra rättsskipare ser skillnader som gör skillanden. Men för mig är det oklart. Jag ska de närmasta matcherna från läktarhåll verkligen försöka förstå.

Exempel.
En stenungsundsspelare blir tacklad mitt i slotten snett bakifrån och faller. Eftersom jag vet att bedömningen ska gälla om det är en mållsituation så blir straffen solklar.

Vi har frislag i hörnet och kör en variant där vi kommer till avslut på bortre stolpen. Vår spelare blir hindrad i sin löpning, trots det lyckas han få träff på bollen och den tar i stolpen. Domaren uppmärksamma att vår spelare blir hindrad och blåser för obstruktion och ger oss ett frislag. Men är inte detta också en målsituation och i så fall straff? Vad är skillnaden som gör skillnaden på domslutet?

Likaså minuten efter att Stenungsund fått straff så kommer vår spelare i helt fritt skottläge, ca 3 meter från mål (vid gulstreckade) och får ett yxslag bakifrån av en stenungsundsspelare. Domaren uppmärksammar detta och blåser frislag. Men borde inte slag bakifrån rendera i 2 minuter? Och borde inte fritt skottläge från ca 3 meter vara målsitatuation och i så fall straff?? Vad är skillanden här som gör skillanden?

En sak till utan att gnälla. Domarna igår var helt ok. Men jag försöker bara förstå.
Vid ledning med 6-4 och ca 10 minuter kvar av matchen så lyfter vi ett långt uppspel. Stenungsunds spelare kliver in framför vår spelare och tar ner bollen på underarmen, med utsträckt arm. Vi reagerar på bänken och vill ha utvisning. Domaren ger oss svaret "Lägg av killar, vi blåser inte för petitesser nu!" 

Vad är det som gör att spel med hand blir en petitess NU?
Att vi leder? Att det återstår 10 minuter? Eller vad är det för skillnad som gör skillanden i bedömning av spel med hand? Om situationen hade varit den omvända, att vår spelare hade tagit med hand. Då hade det varit Stenungsunds chans att komma in i matchen. Had vi fått en 2:a då bara för att vi leder?

Som sagt, domarna igår var helt ok och det var säkert flera situationer åt andra hållet där Stenungsund undrade över domslut. Men som sagt, de närmsta matcherna ska jag från läktaren försöka förstå.

******************
Idag kanske det blir en sväng till Lerum och kolla på matchen mot Tvååker. Eller, jag vet inte... Kommer vara spel mot ett mål och vi möter inte Tvååker på flera månader.

*************************
Floda - Alingsås i morgon! Det ska däremot blir jäkligt intressant. Floda som underdog och Alingås som gick på pumpen mot Lerum. Kan Floda kanske, kanske, på ren inställning knipa någon poäng. Nja, Alingsås är helt klart favoriter men vi får se.

********
Misstänker att jag kommer springa på någon domare på läktaren i morgon som har kloka svar.

************************
Nu blir det BF3 för hela slanten!

Kommentarer
Postat av: Babbe

hehe ja du fredrik, Kluriga frågor du ställer dig.. Men har faktist svar på dom allihop! och ja är nog rätt säker på att vi syns imon :)

2011-10-28 @ 15:05:18
Postat av: Björk

Håller med dig helt Ored! Tycker att domarna vi hade är ett av dom bästa paren i serien, men dom höll inte en tydlig linje matchen igenom. Dessutom höll dom på att bjuda in 89ers i matchen, något som jag tycker är väldigt vanligt bland domare. Att man missgynnar det ledande laget.



Floda ikväll? Lite sugen på att hänga på faktisk.

2011-10-29 @ 08:20:40
Postat av: Observatören

Så är det alltid i alla sporter bara att inse, det är en del av charmen att det laget som ligger under har några små fördelar.



I övrigt tycker jag det är riktigt oseriöst och dåligt av klubben att slarva bort en sådan talang som Hurtig, låta honom härva i tidernas sämsta div2lag... Inte undra på att alla duktiga byter klubb.

2011-10-30 @ 11:14:43
Postat av: Oredsson

Igår satt vi en kvintett med närmre 100 års innebandyhistorik ihop. Inte blev vi klokare från läktarhåll. Nästan värt ett eget inlägg. Men vi var överens om att Floda rånades på 2 straffar igår med gällande bedömning.



Gällande Hurtig så tycker jag också det är väldigt synd att han väljer att spela med div.2 laget för tillfället. Vi har en plats åt honom i div.1 truppen och kommer fortsätta hålla den öppen för honom. Vi har en dialog och jag hoppas verkligen att han snart känner sig redo för tuffare och bättre innebandymiljö. För helt riktigt så är det en väldigt stor talang. Men vi kan inte tvinga honom till div.1 laget, han behöver vilja själv också. =)

2011-10-30 @ 15:07:13
Postat av: Ali #99

Regler är regler i min värld. Om du dödar någon så är det fängelse straff punkt slut.

Jag klagar sällan på dommarna och jag vet att de inte har en lätt uppgift. Men i min värld så är det enda jag önskar är att de är konsekventa så man vet på vilken nivå man skall lägga sig. Och det är de tyvärr sällan.

Fan nu klagade jag ju på de :)

2011-10-31 @ 07:22:41
Postat av: Ingemar

var hittar jag ditt nya inlägg med förslag .......?

2011-11-05 @ 13:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0