Då, Nu, Framtid

Ja det har varit stiltje på bloggen ett tag. Kör en kort återblick för er som inte hängt med i svängarna och sen lite om framtiden.

*****
Efter att ha varit ledare i Floda IBK i ca 15 års tid där jag tränat A-laget de senaste 5 åren så har jag nu bytt förening. Det öppnades en möjlighet att gå in som ass. coach till Vidar Jonsson i Pixbo Wallenstam. En utmaning som lockade rejält vilken jag tackade JA till. Så nu för tiden är jag helt enkelt Assisterande i Pixbo Wallenstam.

**************
Det kändes konstigt men rätt att lämna Floda i detta skede. Vi har under mina 5 säsonger ständigt förbättrat vårt resultat och truppen har kontinuerligt föryngrats. Ett stabilt läge helt enkelt att lämna över till en stabil efterträdare vid namn Martin Eriksson. Kändes viktigt att inte köra en Lagerbäck att köra på så länge det håller och sen efterlämna en gammal sjunkande skuta. Jag hoppas att killarna i laget kommer ta ett extra kliv i sin utveckling då de får höra en ny röst och bli sedda av lite andra ögon. För hur man än vänder och vrider på det så har alla tränare olika syn på vilka egenskaper de uppskattar mest.

*********************
Otroligt mycket har hänt i Floda IBK som förening dessa år. Det glädjer mig enormt. Synd att inte Lerums kommun inser vilket stort intresse det är för innebandy i kommunen. Backman har alltid sett innebandy som "en fluga" och att fotbollen är det "enda som gäller". Snacka om att ha fel man på fel plats.

************
Jag minns än idag lagfesten efter mitt första år som spelare i Floda IBK:s A-lag. Var ca 17 år och vi satt på Eddys (eller om det redan då bytt namn till Susie Q?) och käkade med laget. Då säger Fredrik Brandt, en backklippa och ledargestalt i laget att: Oredsson kommer en dag bli tränare för A-laget i Floda, det är jag säker på.
Just då kändes det långt bort men under resan i Floda blev det mer och mer naturligt. En jäkligt rolig resa har det varit!

Så mycket minnen... Allt från våra prestationer i seriespel med p.85 som var laget jag tränade. Har sjukt många plaketter hemma från olika serier vi presterat bra i. Minns när vi slog Rannebergen borta och avgjorde på en frislagsvariant och tack vare den avancerade till Div.1 med vårt juniorlag. Även de senare åren när vi spelade i HJ19 och slog både Pixbo hemma och Warberg borta och var de moraliska seriesegrarna. 0302 fick seriesegern då Warberg och Pixbo drog sig ur seriespel då de ej längre hade chans på serieseger.

***********
Warberg borta... ha ha ha ... Ytterligare en frislagsvariant, "Mango", som avgjorde den tillställningen. Undrar om killen i Warberg som spriger fram och tar bollen som fortfarande ligger orörd någonsin återhämtade sig? =)

*****
Gothia Cup har också varit härliga minnen. 

När vi slog ut favoriterna Färjestaden i 1/8 dels final så blev det en "snackis" på hela Öland. Pratade nämligen med lite personer i Borgholm efteråt och ingen på Ön kunde förstå hur Färjestadens talangfulla lag kunde åka ut mot okända Floda IBK.

Lika glädjande var det att ex. se Omid Gahvami i en annan match snurra in en pärla som chockade både vårt och motståndarens lag. 

****
Viking Line Cup i Falun är också en underbar historia!

*************************
Skulle kunna sitta en hel vecka och bara rabbla sköna stunder med de killar jag tränat och de personer som varit verksamma runt laget. Men den tomhet jag kände efter att vi avancerade till Div.2 med A-laget har jag aldrig upplevt tidigare. En dröm som växte sig så stark under många år som gick i uppfyllelse.
     Helt ärligt så trodde jag att jag skulle sluta redan då som tränare i Floda IBK. Fick jobba riktigt hårt mentalt för att kunna ladda om och hitta nya målsättnigar som lockade. Till slut så kändes det lite "fegt" att kliva av efter en serieseger. Målsättningen blev att etablera laget i den högre divisionen innan jag ville lämna över stafettpinnen.

****
Men nu kändes det som sagt RÄTT att kliva åt sidan och jag önskar Floda IBK all lycka! Jag kommer följa laget intensivt och skrika mig hes från läktaren för framtida segrar.

**************************************************************************
På grund av klubbyte så blev det också stiltje på bloggen. Vad skulle bloggen egentligen handla om? Göteborgsinnebandyn i allmännhet? Floda och Div.1? Den nya utmaningen i SSL?

Svaret är nog kort och gott: Innebandy.

****************************************************************************
Nyss hemkommen från Prag som Vinnare av Czech Open. En riktigt häftig upplevelse! Det är få förunnat att vara med om matcher med ca 5-6 000 på läktaren och som sänds i 46 länder via Eurosport. Att matchen dessutom blev en helt sjuk historia gjorde inte saken sämre! Underläge i finalen mot Sirius med 1-5 efter första perioden. Vinner 2:a perioden och går ut inför sista med resultatet 5-6. Vi är för första gången i ledning vid 9-8 med ett fåtal minuter kvar. Med endast 3 sekunder kvar av matchen kvitterat Sirius på, ett märkligt dömt, frislag. Straffar fick avgöra med oss som slutsegrare! Galen match...

*******************

Kommentarer
Postat av: Bergis

Grattis till segern och tack för dina goa år i Floda Oredan.



Ps: Jag drömmer fortfarande mardrömmar om din vobblande passningar från din A-lags karriär.

2010-08-17 @ 14:42:07
Postat av: Svedman

Tro fan att du skulle ta chansen när du fick den. du kan älska floda trots att du nu e i pixbo. Har för mig att jag läst några splatmeter dyngsnack om Pixbo men nu låter väl det annorlunda...... hahaha

2010-08-17 @ 16:58:13
URL: http://www.backadalen.nu
Postat av: Acke Marteleur

Härligt att läsa om den gamle måltjuven Omid! Det var härliga tider. Grattis även till ditt nya uppdrag. Jättekul att höra.

2010-08-24 @ 10:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0