Vet inte om det blir mindre rörigt nu... ? Knappast va? =)

Oj, en legend som Koppen har visst hittat hit...
Får börja med att säga att jag hoppas din inspiration till att blogga återkommer! 

Och ja, texten är något rörig och inte ett solklart exempel. Det som inte framgår av texten är att jag idag känner att det blir sådan hybris att man som junior måste gå till ex. Partilles eller Pixbos juniorlag för att lyckas bli något inom innebandyn.

Och då tror jag inte att innebandyn är inne på rätt väg.
Jag tror inte att det är bästa sättet att driva utvecklingen framåt och fostra kommande generations superstjärnor.
 
Jag pratar då inte enbart i egna "Flodaintressen" utan om innebandyn i GBG.

Du kanske sätter huvudet på spiken i din kommentar, (Som även Hallbergarn avslutar med, försökte förresten ringa dig tidigare idag) "Ska man bli en SSL spelare så tror jag inte att det finns något facit vilken väg/klubb man ska vandra till. Personligen tycker jag det är helt individanpassat"

Håller verkligen med er, och det var väl egentligen just det som jag ville få fram.
Jag har full förståelse för att vissa spelare byter klubb och tycker till och med att vissa borde göra det.
Men som spelare behöver man också stanna upp och tänka, "vad blir bäst för mig?"
När nu ex. Partille lanserar sin A2 trupp så värvas (givetvis inte aktivt om någon tror det....) det ihop ett lag med "alla de bästa juniorerna" från Floda, IBK Göteborg, Frölunda etc och SM guldet är redan klart. Men det är otroligt vikitig att resonera med sig själv och fundera på "vad blir min roll" i ett lag där "alla är stjärnor"?

Som en A2 ledare sagt, "Jag kommer få träna ett helt lag med blivande SSL spelare".  - Riktigt så enkelt är det inte.

Se SSL som Göteborg.
Det finns 4 vägar till Göteborg. E20, E6, 45:an och kringelikrogkvägen. (Alltså olika vägar till SSL)
Vad händer om "alla" som är på väg till Göteborg (SSL) väljer samma väg som alla andra, bara för att alla andra gör det? Trafikstockning....  Risken är stor att samma moment inträffar med ex. Partilles A2. 

 Alltså,  jag tror  att "alla" som går dit ser det som den snabbaste vägen till att bli en SSL spelare. Men risken för "trafikstockning" är överhängande... Och vissa idag, riktigt lovande spelare, kommer bli sittandes långt bak i kön.  Sen finns det givetvis även de som kommer att lyckas! Tro inget annat, jag önskar verkligen de "Floda grabbar" som tar steget all lycka och hoppas det inte blir de som fastnar i köerna. Men återigen, vad blir bäst för mig?

Nu rörde jag till det igen va?
Fan, får träna mer på metaforer! =)

Sen har vi kvar problematiken med serierna.Om det endast kommer finnas 2-3 juniorlag med riktigt hög kvalité, vart ska man då få de tuffa seriematcherna?? När hade ex. Göteborg senast en HJ19 serie? Måste varit många, många år sedan....

Avslutar med en till sak som Koppen skrev,
"Kolla i alla SSL lag. Hur många egna produkter har lagen?"

Precis, det gäller att killarna i alla göteborgs juniorlag har TÅLAMOD om den personliga målsättningen är SSL .
Vägarna dit är olika men de flesta SSL lagen värvar idag "seniorspelare".

Kommentarer
Postat av: John och Mackan (Tränare Partille-A2)

"Jag kommer få träna ett helt lag med blivande SSL spelare".

men Fredrik... Tror du seriöst att vi tror man kan ”värva” till sig ett SM-guld? Att det räcker att plocka in alla stadslagsspelare och sedan låta det vara ett självspelandepiano?

Vi ser hela A2 som ett lag med potentiellt blivande SSL spelare.

Du måste ha missuppfattat större delen av vårt samtal innan vi bytte förening. Eller vill du bara smutsa ner PIB?



Du pratade i ditt förra inlägg om att plocka ”tre stjärnor” från sex olika klubbar och slå ihop dom i ett lag. Är det verklighetsförankrat? Är det så Partille gör?

2009-04-23 @ 08:41:40
URL: http://johnlundh.blogg.se/
Postat av: #98 Stenberg

Tjenare! Läst dina två senaste inlägg och tycker det du skriver är väldigt intressant. du har säkert rätt i det du skriver men du sitter här och skriver att de är fel väg att gå att alla går till samma lag. Men du kanske aldrig har tänkt på din egen roll? Det finns 2 92:or som spelat med erat A-lag. Den ena har spelat 5 matcher och den andra har spelat 1 match. Ni spelar 22 matcher i serien och har inte förlorat en match. Du vet innan säsongen att ni har stor chans att gå upp. varför ger du inte själv fler spelare chansen? Tror du de tror på mer spel i A-laget när ni går upp i 2:an. Knappast! sen skriver du själv de som får lira seniorspel går långt i SM. vad väljer du om du känner chansen till A-lags innebandy är minimal. träna med ett topplag i Div. 1 eller lira juniorinnebandy och förhoppningsvis träna med ett lag som jag tror kommer vara ett bottenlag i Div.2? I denna fråga tycker jag ni får skylla er lite själva. De spelare som nu går till partille skulle nog kanske inte alla iallafall gå om de denna säsongen fick lira mer i Div.3.



//#98 Stenberg

2009-04-23 @ 15:48:56
Postat av: Ingemar

Framtiden kommer att visa vad som är rätt, men det kan aldrig vara fel att börja med spela i division 2 och efter gymnasietiden satsa direkt på ett SSL-lag, efter man blivit en etablerade spelare i division 2 och nya division 1. Då riskerar man inte bli besviken och har dessutom gett sig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas inom innebandyn.



P S

Det finns tyvärr spelare som fått spela i både distriktslag och varit på gränsen till U19-ladslag, men inte fått chansen i något SSL-lag, utan istället fått "varva ned" på betydligt lägre nivåer.

D S

2009-04-23 @ 16:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0