DARFH

Segern mot Östra satt jäkligt gott!
Sportchefen tyckte att jag lät som Rune Engström när jag lyfte fram vår attityd som nyckeln till segern. RMI ( Rätt mental inställning) har det förelästs om i över 100 år, att Rune byter ut "inställning" till "attityd" och föreläser är smart gjort i marknadsföringssyfte och kul för honom. Men det finns ofantligt många olika föreläsare som upprepar varandra och jag kan ärligt säga att jag inte lyssnat till eller tagit till mig ett enda ord av Engström, även om han säkert är duktig på sin sak.
 
Kjell Enhager däremot, där har ni en av mina stora förebilder inom föreläsningar. Både retorik och innehållsmässigt. Han har betytt mycket för mig inom mitt ledarskap.

Nu har dock 10 år inom försäljning och 15 år som idrottsledare i kombination med mitt intresse för det mentala gjort att jag skapat mig en egen värdegrund att stå på. För 6-7 år sedan var även jag inne på att starta eget företag och hjälpa företag med motivation och inspiration, nu blev det inte så, men man vet aldrig vad jag hittar på i framtiden.

Vem vet, om ett par år kanske jag besöker din klubb eller ditt företag och berättar om min övertygelse till framgång, kanske ska döpa den till DARFH metoden. Det är viktigt att det är en metod, betydligt lättare att sälja då. Så alla medmänniskor, ha mer DARFH i ert liv!

För övrigt så tror jag att det mentala och vilka värderingar du som ledare lutar dig mot när du vill forma en grupp är det absolut viktigaste inom ledarskap. Att dra streck på en whiteboard är det enkla inom tränaruppdraget. Tycker det också det är inom värderingar och det mentala som förbundet borde satsa på i sina blockutbildningar. Som blocken är utformade nu så hjälper de inte till ett skit att skapa bättre ledare.

Kanske är det jag ska göra? Behöver ni hjälp GIBF eller SIBF att skapa meningsfulla blockutbildningar så hör av er. 

Så alla som är tränare i landet, era grundvärderingar i hur ni skapar en gruppdynamik är det som kommer ta er till toppen. Skit i det nya uppspelet ni skissar på och fundera istället på vad ni gör aktivt för att skapa en bra gruppdynamik.

DARFH är min nyckel till framgång.




Kommentarer
Postat av: Anders Neck

Kjell Enhager... Han har vi sett både på VHS o Live "oredan" haha! Kul att ha hittat din blogg, verkar som du fortfarande ger järnet, fast nu inom innebandyvärlden. Grymt skoj!
Ta hand om dig!

2012-12-29 @ 13:29:54
Postat av: Oredsson

Ha ha ha... Gött att höra av dig näcken! Kjelle e fortfarande kung. :) sköt om dig så ses vi när vi ses!

2012-12-30 @ 21:18:19
Postat av: Peter IBK Alingsås

Ibland tycker man lika och ibland olika men den här texten var glädjande att läsa. Instämmer till fullo och märker för varje dag som ledare hur det mentala, ordval och kroppspråk påverkar spelarna mycket mer än som du säger, streck eller magneter på en coachtavla! Har läst retorik som svensklärare och det borde också ingå i blocken kanske?

2013-01-06 @ 21:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0