Historiskt förödande beslut på distriktsnivå?

Jag borde egentligen tycka att det är bra.
Jag borde egentligen glädjas över beslutet.

Men jag tror att GIBF nu har tagit ett beslut som kommer ta död på många föreningar. All negativ uppmärksamhet och den jakt som varit på förbundet från framför allt innebandymagazinet och dess krönikör har gjort att de nu vill försöka "vara i framkant". Tyvärr kommer det nog bli åt h-vete fel istället...

Vad jag talar om är beslutet att införa effektiv speltid i samtliga seniorserier. Göteborg är inte redo för en så stor förändring. Usch, det känns verkligen ogenomtänkt..... I en intervjuv med magazinet säger de följande.

"Vad är negativt med införandet av effektiv speltid?
- Halltider och tillgången till detta. Men det är ett problem som vi får lösa."

No shit! Det är enorma problem med tillgång till halltider. Jag vill verkligen höra HUR de har tänkt att lösa detta? Om man blundar över sommaren så kommer det inte bara "ploppa upp" 4 nya hallar i Göteborg.
Nä, fy...

Mitt förslag hade varit.
Effektiv speltid i följande serier. (nya namnen)
Div.2 + sudden
Div.3
Högsta Juniorserien

För att på en 3 års plan utöka med ytterligare serier. Göteborgsinnebandyn är inte redo för en så stor (drastisk) förändring som det kommer bli! Hur många klubbar i nuvarande div.5-6 har trupper för effektiv speltid? Hur många har trupper att genomföra effektiv speltid med både A-lag och i Reservserien?
Vi har det inte...

Jag köper inte heller argumentet att "alla borde få spela som man gör i landlaget".... Inte ännu... Nä....

Men det kanske är den utveckling förbundet vill ha? Att alla som inte driver klubbarna som "elitinriktade" ska spela i korpen istället. Ja, kanske, kanske... På sikt så är det kanske dit vi behöver komma.

Jag hoppas att de som röstade igenom beslutet är medvetna om att detta kommer troligen ge väldigt stora konsekvenser. Jag tror att antalet klubbar kommer minska drastiskt. Jag tror att det maximalt kommer finnas 1 reservserie kommande år. Tyvärr tror jag inte speciellt många div.5-6 klubbar tog chansen att vara med på ordförandeträffen.

Återigen. Egentligen ska jag glädjas över beslutet. Men det kan jag göra först när förbundet förklarat HUR de ska lösa bristen på halltider i Göteborg. En förändrig med goda avsikter som jag tyvärr tror blir för radikal. Lite tålamod och en succesiv förändring över en 3 års period hade, i mitt tycker, varit betydligt mer naturligt.



Kommentarer
Postat av: Undrande??

Gäller detta både dam och herr???

2010-04-04 @ 18:03:42
Postat av: Oredsson

Ja, det gäller både Dam och Herrserierna samt de äldsta juniorserien för tjejer & killar.

2010-04-04 @ 18:13:21
Postat av: Svedman

Beslutet är bra och kom rätt i tiden, visst kan de bli lite meck i början med på sikt kommer detta gynna oss. Har du räknat på hur många timmar ni kommer behöva extra i er klubb? räkna på det och du har yttiligare ett argument att påverka kommun att påskynda beslutet att bygga en ny hall. Se det positivt..... Glad Pösk

2010-04-04 @ 18:56:57
Postat av: Merkostnader

Vad innebär det i merkostnader för hallhyror och domare för resp serie?

2010-04-04 @ 19:08:41
Postat av: Björklund

Vi från IBF/IBK/IBS Göteborg la fram ett liknande förslag som det du snackar om. Men fick tyvärr ingen majoritet.



Tror precis som du att det kommer bli ett h-vete för en del, sen håller jag dock med andra om att det kanske är nödvändigt på sikt. Men innebandyn är inte en sport som går att jämföra med fotbollen, hur mycket vi än vill. Sen är folk duktiga med att bara jämföra med godbitarna jämnt.



Hur ofta hör man folk nämna att fotbollen spelar på mindre plan och med andra regler ändå till ungarna kommer en bit upp i åldern?



Som Svedman säger, nu får vi köra på det som blev...



2010-04-04 @ 20:24:19
Postat av: mmmmm "Chokladnamn"

Domarbiten, ca 50kr per match

Hallhyra, ca 40kr per match

22 matcher x 90 kr

1980 kronor per säsong

Delat med 15 gubbar för en liten klubb

132kr per man och säsong

2010-04-04 @ 20:41:49
Postat av: Reservserierna

Är det möjligt att spela i reservserie om man inte har något representationslag?



I så fall, har de som inte vill spela effektiv speltid möjlighet att spela i reservserierna istället.

2010-04-04 @ 20:47:16
Postat av: pelle

Ja nu får vi nog lägga ner hela skien! Det bästa vore om de största klubbarna fick fortsätta att bestämma hur innebandyn skall spelas. förhoppningsvis har alla förbunsserielag så snart som möjligt 2-3 divisionslag så att de mindre klubbarna helt försvinner! Det vore såklart det bästa. Förstår inte vad klubbar som Västra Frölunda, Hult och Västkustens kamrater gör i seriesystemet! Bort med skiten och in med Pixbo5 och Floda 4.



Självklart kommer effektiv speltid vara slutet för innebandyn, så är det ju bara!

2010-04-05 @ 07:57:25
Postat av: Ali#99

Din förslag på Div.2 + sudden, Div.3,

Högsta Juniorserien är det man borde köra efter, men jag är dock inte så säker på att ett tre års plan skulle räcka för att problemet skulle lösas. När det gäller politik så kan det gå j..vligt sakta.

Allvarligt talat så tror jag inte att förslaget som förbundet har kommit med är genomtänkt...

2010-04-05 @ 12:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0