Ett litet svar på stora frågor...

Ska försöka svara sakligt på några små funderingar vår käre Anderberg så fint publicerat på floda ibks hemsida genom sin blogg. Ska även försöka ha i åtanke att han är ung och ännu inte har lärt sig se helheten kring Floda IBK.

Lite skrämmande är det dock att man har så dålig koll på A-laget att man inte vet att i stort sett alla är Floda fostrade. Spelare som utvecklats i de egna leden och som fortfarande är unga! Att man inte heller har koll på att Floda IBK är enormt bra organiserat jämfört med övriga i innebandyvärlden är inte heller lätt att förstå om man inte vet hur det ser ut på andra ställen. Men först reda ut lite frågetecken innan jag tackar för komplimangen att jag förstör Floda IBK.

Lite historik - För ca 3 år sedan så stod Floda IBK i ett vägskäl. Många spelare var till åren och var i Floda för att bara lira och varva ner,  det fanns inget intresse av att öka träningsdosen och ingen av dessa var sugen på en satsning mot div.2. Den andra hälften var unga och hungriga, sugna på att träna mer och satsa på att få upp Floda IBK till div.2.
Hur ska klubben agera?  
Vi valde att sätta hårdare krav på alla spelare inom olika områden och att alla som var med på tåget skulle vilja satsa mot div.2! Det resulterade i att vi gjorde en ENORM generationsväxling.
Den säsongen var vi inställda på att kriga i varje match i serien och de då rutinerade 20 åringarna fick ta ett stort ansvar samtidigt som flera ännu yngre kom in i gänget med en otrolig ödmjukhet och vilja att utvecklas. Det är detta som idag är stommen i vårt UNGA A-lag.

Varför detta fokus på Div.2?
Jo, för att yngre spelare ska vilja representera Floda IBK och känna att de kan utvecklas i klubben att bli riktigt bra spelare! Det är stor skillnad på Div.3 och Div.2. Bättre spelare i klubben har genom alla år sett Partille som det "naturliga steget" för att utvecklas mer. I nuvarande A-lag har bland annat Tommie Standerth och Martin Elofsson testat vingarna i Partille för att "utvecklas". Därför har siktet varit inställd på div.2 - För att ge spelare en bättre miljö och fler tuffa matcher att utvecklas i. Nu hör till saken att vi inte bara ska avancera till div.2 utan vi ska också ha en tillräckligt bred och bra trupp för att etablera oss. Vi ska även ha en organisation som klarar av de ännu högre kraven. Vi behöver alltså engarera fler vuxna människor!

Sen har vi kring A-laget arbetat enormt för att skapa möjligheterna till att avancera. Vi har fått ett par nyförvärv som vi kände att vi behövde. Vi har scoutat väl och är också glada att "lilla Floda" är en så attraktiv klubb nuförtiden att spelare vill komma till Floda! Och jag lovar er... Ingen kommer till Floda för pengarnas skull, så fungerar det inte i sporten eller Floda IBK. Det är inte ens pengar inblandat... Men inte lätt att veta om det närmaste värvningsarbete man testat på är att spela Fotball manager på dator eller dylikt. Och återigen, dessa spelare har idag möjliggjort att vi är med i tabelltoppen och krigar. Varför var det nu så viktigt? Jo, just för att vi vill avancera för att riktigt duktiga talanger ska känna att de spelar på en utvecklande nivå! Jag kan lova er alla att nyförvärven har ingeting med Anderbergs missnöje över uteblivna balansplattor att göra.... Det är nog helt andra prioriteringar som säkerligen styrelsen har välgrundade beslut för!

Frågan som man också ska ställa sig är om en spelare ska spela för att han är bra eller enbart för att han är ännu yngre? För jag lovar er, dagens A-lag är extremt UNGT för att vara ett A-lag. Dagens trupp är också den jämnaste och absolut bästa Floda IBK någonsin haft, genom alla tider! Det är också det som krävs för att hålla en hel säsong för att... Just det, avancera och ge alla möjlighet att utvecklas till riktigt bra innebandyspelare. 

Ang. målvakterna som du tog som ditt första exempel. 
Det är och har alltid varit tanken att matcha in yngre målvakter från de egna leden. Men sen är det också en DIALOG TRÄNARE emellan. p.92 och p.93 slog inför året ihop sina lag. I samband med detta valde också flera målvakter att sluta med innebandyn! Jo, ni läste rätt! Vissa valde helt enkelt att sluta för att de "inte fick chansen" i p.92. 
Där stod vi med ett problem... P.92 och P.93 stod med endast 3 målvakter klar som skulle klara av att spela matcher i 4 lag. Efter dialog med ansvariga tränare togs beslutet om att det kommer bli ohållbart att dessa unga talanger även ska vara med i A-laget redan detta år. Då fick vi se oss om efter andra lösningar. Riktigt skoj måste jag säga att det är nu när både Gustav och Leo varit med oss och tränat under året och gjort det riktigt bra. Hoppas verkligen de känner att det är utvecklande! Riktigt skoj är det också att nuvarande målvaktsuppsättning i Floda IBK som är riktigt bra även tar ansvar och börjar vara med i de yngre leden. Exempelvis är med på en träning för att dela ut tips och trix till klubbens yngre förmågor. Varför gör vi det? Jo, för att utveckla de ännu yngre, yngre spelarna att bli ännu bättre! 

Är det skillnad på juniorinnebandy och Seniorinnebandy?
Ja det är klart det är! Allting går mycket snabbare och är mycket tuffare. Viktigt att man hela tiden ser helheten i spelet. Det är också därför som omställningen ibland kan anses som "svårare än man tänkt sig". Det är en stor mental styrka som krävs för att klara av omställningen som "stjärna" i sitt eget juniorlag och helt plötsligt ska behöva konkurrera om en plats. Dessutom med en "för spelaren" ny tränare som kanske tittar på lite andra saker än vad sin nuvarande tränare gör. Verkligen tråkigt att ex. Emil i p92 nu väljer att byra klubb. Men det är inte första gången en spelare byter til Partille och definitivt inte sista. Kan bara hoppas att kommande spelare som byter gör det för att Partille vill värva dem till sitt A-lag. Inte för att byta juniorlag.... Därför är det extremt viktigt att vi fortsätter de påbörjade samarbetet med U-laget vars uppgift är att fostra "seniorinnebandyspelare". Det är flera spelare som knackar på dörren att slå sig in i A-truppen. Pontus Hallberg i P92 har tyvärr varit skadad mycket men är redan med i truppen och kämpar på. Han visar upp en väldigt brainställning och ger alltid 100% när han är med. Kan lova att han kommer att utvecklas till en viktigt kugge i vårt A-lag om han fortsätter på den inslagna vägen. Hade han inte varit skadad så är frågan om han inte redan varit det... Kosken är också med och tränar 1 gång i veckan med A-laget för att det var en lösning som passade honom bäst i dagsläget. Där finns också en fantastiskt härlig inställning och stor potenital!

I U-laget så har vi också flera riktigt bra spelare som man verkligen kan se ta stora steg framåt. Ex. Alex, Axel, Gurra, Mackan, Oliver etc. Fler har redan varit uppe och känt på A-laget och idag gjorde även Kautto och Anton från p93 debut i B-laget med bravur. Så ungdomlig talang finns, när spelarna tagit några små steg till inom ämnet "vad krävs som seniorspelare" så kommer chansen till träningar med A-laget att komma. Emil hade säkerligen spelat från start flertalet matcher i årets A-lag om han hade valt att fortsätta, nu valde att tyvärr att lämna A-truppen efter endast 1 match för att istället spela med kompisarna i juniorlaget... Självklart valde vi som klubb att acceptera hans önskan....

Citat:
"Hörde av en person att när våra 89/90 skulle upp till a- truppen för något år sedan blev det stort missnöje då man först tog upp halva truppen och sen tog man inte upp en av 89/90 målvakt som tredje målvakt utan man värvade istället en äldre målvakt från Pantern. Ni hörde rätt, man värvade alltså en äldre spelare som tredje målvakt istället för att låta en av klubbens egna målvakter som har spelat för Floda IBK hela livet få den chansen."

Oj oj oj... Helt korrekt så flyttade vi upp flertalet duktiga 89/90 till A-laget. De flyttades upp för att de ansågs hålla måttet och går en bra framtid till mötes. Det är aldrig så att några "skall upp" för att uppnått en viss ålder. Helt riktigt så valde vi inte heller att ta upp en av våra egna ungdomar till A-laget. Det är ett beslut som man alltid kan vända och vrida på men under de förutsättnignar som DÅ rådde och på de grunder vi tog vårt beslut så hade jag även idag tagit samma beslut. Sen så fanns det TVÅ målvakter som spelade i 89/90. Den ena var Bech och den andre Markhag. Ett par personer blev upprörda för att Bech inte plockades upp. Det som förvånar mig är att så många ansåg Bech bättre än Markhag? Eller var det bara så att någon hade lättare att prata för sig än andra? Jag vet inte... Men vad jag vet är att Markhag fortfarande utvecklas i vårt U-lag som har i år höjt sig ytterligare 1 nivå.
Så frågan är egentligen.

Hur utvecklas man mest, som reserv/inhoppare med mindre matchträning eller i ett lag med stort förtroende?


Sen är det någon som också kommenterat Leums "elitsatsning" och hur väl de lyckas implementer ungdomar. Orkar inte ens kommentera.. Tyder bara på en enorm okunskap... Läs gärna några av mina tidigare inlägg om problematiken i innebandyn i kommunen.

Det jag däremot kan säga är att OM vi lyckas ta oss upp i div.2 så kommer det precis som alla år att öppnas fler dörrar för de talanger som är mogna att ta steget. I Div.2 så spelar man också 3x20 minuter effektiv speltid. Vad innebär det i praktiken? Jo, att man behöver spela på 3 femmor. Det vill säga att truppen behöver bli ännu större och att det öppnas platser i ytterligare 1 femma varje match. Så den som kommenterade hur väl andra klubbar har lyckats har ju knappast sina intressen i Floda IBK...

Kom nu och se vårt UNGA A-lag med hela stommen fostrade i Floda IBK i morgon söndag!
Ex. kommer ni kunna se Bjarne Blom, född 85, i kassen som i nästan 2 år endast fick sitta på reservbänken när han kom upp till A-laget. Han har kämpat för sin plats och utvecklats enormt sista åren.
En slitvarg som Marcus Harrysson, född 89,  som numera tränar vårt p93 lag jaga livet ur moståndaren.
Jonas Magnusson född 90, dominera på mittens rike. En stekhet Hampus Ekman, född 90, trycka in ett par baljor. Linus Björkdahl, född 89 spela helt respektlöst i backlinjen... Gemensamt för alla dessa och resten av  vårt A-lag är att de krigar på, knyter näven i fickan, vill utvecklas! Det ger reultat och det är precis den metaliteten som ska skörda framgång.. Sen spelar det ingen roll om spelaren är född 1976 eller 1996. I ett A-lag spelar man för att man vet vad som krävs och alltid ger 100% för laget. Trots att tränaren ibland tar felaktiga beslut.... Det är det som gör att vi kanske kan avancera till div.2. För det är också en nivå som krävs för att vi i framtiden ska ha chans att utveckla alla våra kommande storspelare!

Och de som tror det blir lättare att slå sig in i A-laget den dag jag inte är tränare får välja. Antingen krigar man på och blir så bra att man redan nu får vara med. Eller så tar man en annan väg och säger att det är på grund av mig som man inte får chansen... Vem vet... Även jag kanske sticker till Partille? Antingen för att träna ett juniorlag.. Eller så kanske jag blir värvad för att träna Challengers?

Vill avsluta med att poängterar att jag verkligen tycker det är synd att Emil och Niklas väljer att gå till Partille. Två riktigt bra spelare och härliga personer. Men liksom ex. Tommie och Elofsson i A-laget så kan det vara ett sätt att se sig om. Endast framtiden kan utvisa vad som blir rätt eller fel. Men en sak kan jag lova, det är verkligen 2 spelare jag verkligen skulle ta emot med öppna armar tillbaka till Floda IBK. Får se när tiden är mogen och om jag då är kvar i klubben...

För att ge svar på frågan om man ska spela i ett A-lag för att man är bra eller bara för att man är ännu yngre så är så klart svaret att de som jag anser mest lämpad för den kommande uppgiften spelar. OAVSETT ålder!

Man får tänka på att i ett A-lag så är det de bästa av de bästa som konkurrera.
De bästa från ex. 83:orna där ex Elofsson har rutin från både stadslag och div.1 spel. Det bästa från ex.85-86 som också var ett av de bästa lagen för sin ålder i landet när vi spelade HJ17 högsta serie.  Bland annat med Tommie Standerth som också har rutin från div.1. Linus Andersson som är en extremt stor talang och Mattias Lundberg som är fantastikt duktiga för sin ålder och egentligen för bra för div.3. Hampus Ekman var så sent som förra året med i stadslaget för p90 och spelade riktiga SM. Lunne, också p90 och på gränsen till stadslaget under många år. Jonas Magnusson p.90 har valt att tacka nej till SM och stadslag de sista åren. Plus alla andra som utvecklasts i olika takt geneom åren. Så bara för att man är extremt bra för sin ålder så innebär inte det att man på automatik är bättre än någon som också är extremt bra för sin ålder, fast ett par år äldre. Däremot går innebandyns utveckling så att det blir bättre och bättre spelare längre ner i åldrarna. Kan nämna många fler... Det viktiga är att alla konkurerrar med de bästa från olika åldrar i ett A-lag. Det är det som gör det så intressant! Som tidigare redan nämnt så är redan några av de bästa  med och konkurrerar om platser även från p.92 och p.93. Det ska bli mycket kul att följa och driva utvecklingen framåt av Pontus, Kosken, Axel, Mackan mfl och en sådan extremt stor talang som Gustav Fritzell från p.93. Får se om några  inom kort tar ett så stort steg att de ex. konkurrerar ut någon av de allra bästa från ex. Floda IBKs p85 kull! 

Det är det som kallas utveckling! Det viktiga är att ALLA som är med  i A-laget är där med samma inställning och samma målsättningar. Just nu är målet att spela upp Floda IBK till div.2, det är det vi alla sliter för!

Ställer gärna upp för de som har frågor eller funderingar! Tycker det är bättre att ta det vid ett möte än via olika bloggar. Att Anderberg däremot tycker att jag förstör Floda IBK blir jag uppriktid sårad av. Utan oss som varit med ett tag och den uppoffring som ex. Ville och Bravell gör för att få det att fungera så hade vi kanske aldrig haft junirolag överhuvudtaget. Förstår att folk kan ha svårt att se mer än till sin egen sandlåda, men utan så många eldsjälar så är jag osäker på vad Floda IBK hade varit idag. Ta bara en sådan man som Ingemar Hansson... Vilket enormt steg han fick klubben att ta!
Fråga gärna Ingemanr om du ser honom hur det kom sig att han egagerade sig i Floda IBK...
Hans svar kan säkerligen vara tänkvärt....

Kommentarer
Postat av: Henrik

Ja du Oredsson, jag hade nog velat prata med dig men vågar inte då du har väldigt mycket svar på allting och jag hade känt mig fruktansvärt dålig då du trots allt vet mycket mer än vad jag gör och det är jag medveten om. Jag tycker att det är intressant hur du hånar en som är såpass yngre. "Men inte lätt att veta om det närmaste värvningsarbete man testat på är att spela Fotball manager på dator eller dylikt". Tyckte att ditt inlägg var mycket bra men jag tyckte att det personangreppet var kanske att gå lite långt.



Hoppas att vi inte kommit på kant med varandra på grund av våra olika åsikter. Du kommer självklart få ditt svar och jag är ledsen att jag pratar så mycket när jag kanske inte alls vet lika mycket...



Floda IBK <3

2008-12-13 @ 21:27:07
Postat av: Oredsson

Det var absolut inte min mening att du skulle uppfatta det som ett "hån mot dig". Det är många männsikor som undrar över värvningar och inte vet hur det går till i Innebandyvärlden. Redan när det kom på tal att vi värvade så var det många som drog liknelser med Floda BOIF och att vi satte ekonomin på spel. Ville bara belysa att det är många som antar veta saker utan att först sätta sig in i sammanhanget. Gäller både Vuxna och Unga!



Jag är absolut inte på kant med dig och det är säkerligen många som delar dina funderigar. I slutändan är jag inte ens säker på att vi har OLIKA åsikter. Tror att både du och jag gör vad vi tror är bäst för Floda IBK. Varför jag valde att svara så i bloggen var för attt jag tog väldigt illa vid mig i din uppfattning om att jag "förstör Floda IBK".



Och skulle du vilja undra över saker så handlar det inte vem som har rätt och fel. Det enda jag kan göra är att ge dig min syn på situationen med den erfarenheten jag har samlat på mig genom åren.



och jag lovar... När jag tränade juniorerna så tyckte vi även då att A-lags tränaren hade fel hela tiden. Det liksom ingår i uppdraget...=)



Och du.. FM är grymt!



Bra att du engagerar dig! Vem vet... Kanske du är den blivande A-lags tränaren och kommer brottas med precis samma frågor som jag gör idag! =)

2008-12-13 @ 21:43:34
Postat av: Oredsson

Och problematiken du tar upp är otroligt viktig. Hur ska vi skapa en attraktiv miljö även för de BÄSTA? En fråga som jag tjatar om på styrelsen... Vart ligger fokus bredd vs spets? Hur ska vi göra? Kan vi fokusera på båda?



Får hoppas Hallgruppen orkar slita på med sitt för att skapa bra förutsättningar för både bredd och spets...En ny hall kommer betyda enormt mycket!

2008-12-13 @ 22:05:09
Postat av: Flodabo

Som vuxen med koppling till Floda IBK så förundras jag över hur omoget denna A-lagstränare argumenterar, jämfört med P92:an som kommer med konstruktiv kritik. Oavsett vem som har rätt i sakfrågan så skulle väl även A-lagstränaren försöka föra en debatt utan påhopp, det lyckades ju P92:an med. Eller?

2008-12-13 @ 23:40:32
Postat av: Flodabo 2

Oredsson skriver att ingen kommer för pengarnas skull !! johan J kom för pengarnas och ett som han säger GRYMT bra kontrakt, det har framkommit jävligt tydligt från han själv. konstigt när det bara finns STANDARD KONTRAKT !!!!!!!

2008-12-14 @ 01:19:25
Postat av: Oredsson

Flodabo 1 - Min avsikt har absolut inte varit att hoppa på Henrik som du antyder. Min jämförelse med FM gäller ALLA som antar saker istället för att ta reda på fakta först. Det gäller nog framför allt vuxna personer. Det är därför jag anger formen ER och ALLA. Hoppas verkligen att ex. du själv anmäler dig till styrelsen för att, PRECIS som jag skriver i mitt tidigare svar, arbeta med dessa OTROLIGT VIKTIGA frågor. Klubben pratar ofta om bredd, men vad ska vi erbjuda de bästa?



Flodabo 2 = Janne Ekman

När ska du börja stå för din kritik? Du har tidigare varit inne anonymt och kritiserat bland annat val av lagkapten, alla från stan, gett Bergis en känga etc.



Ang. Johan J så måste du sakna all form av förståelse för skämt och ironi. Johan J är en härlig prick som alltid har glimten i ögat.



Du får jättegärna maila mig dina laguppställningar, förslag på övningar, frislag, PP, BP, Försvarspel, taktik för att vinna, motståndarens svageheter etc som gör det lättare för mig att ta beslut. Du har min mail. Eller börja skriva inlägg du står för!

2008-12-14 @ 12:06:45
Postat av: flodabo2

jag står för allt , även gustis ! vi har haft många tim samtal med styrelse mm . varför tror du jag gick ifrån herrsektionen? jo jag står inte för bravells och ditt tänk när det gäller juniorer, dom skulle få konkurera på samma villkor, jag satt själv och sa det, vilket inte stämde ni fick mig att ljuga killarna rakt i ansiktet. dom upplever att när en träning är så är dom utfyllnad på dina träningar. Jag och Gustis träffar gärna dig oredsson och Bravell säg bara till när och var

mvh

janne Ekman

0768-565784

drängseredsv 100

Floda

ps persnr får du inte, hoppas det är ok !

2008-12-14 @ 12:35:03
Postat av: Bergstrand

Man kan ju fråga sig om det är ett A-lag med strävan mot div 2 som vår kära tränare skall driva eller ett dagis där alla som vill skall få leka.

2008-12-14 @ 17:49:09
Postat av: Gustis

Menar du att min son och övriga yngre killar som är påväg uppåt i sin utveckling hör hemma på ett dagis? Med tanke på hur du själv har spelat under säsongen och gjort ex antal misstag men får spela ändå, men dem yngre killarna räcker det oftast med ett misstag så får man hålla sig till B-lagsmatcher. Så det är ju trevligt att läsa något sådant som du skriver med tanke på min egen sons sattsning och utveckling. Märkte du någon gång på träningarna där A-lags tränarn hjälpte tex dem yngre killarna genom att visa och förklara vad som kan göras bättre. Eller var du med bland dem ca 15 grabbarna som A-lags tränaren pratade med, medans dem andra yngre killarna stod på andra sidan och väntade på att han hade förklarat färdigt med er. Undrar i sådant fall vem som bedriver dagis värksamhet eller ser du det som en utveckling?



MVH / Emils Pappa.

2008-12-14 @ 19:13:31
Postat av: Lundberg

Bra skrivet oredsson! du har mitt totala stöd. Hybris och curlingföräldrar är två begrepp som passar bra in i den här "debatten"...

2008-12-14 @ 19:36:50
Postat av: Oredsson

Men Gustis... Vi har ju pratat otaliga timmar i telefon och då har du ju berömt mig för att jag förklarat så bra!?? Känns som att det håller på att bli en väldigt låg nivå och att vi tappar fokus på sakfrågan... Önskar verkligen Emil all lycka till i Partille och hoppas han är sugen på att komma tillbaka!



Och jag tror verkligen inte Bergis menar att Emil ska gå på dagis. Hur man nu kan tolka det till det?



Dagisnivå är ett sätt att uttrycka att det ex. är väldigt låg kunskapsnivå på en debatt eller liknande. Knappast någon kritik mot någon SPELARE.

2008-12-14 @ 20:15:15
Postat av: Oscar Frölunda

Har läst denna intressanta diskussion och undrar hur man kan kritisera Oredsson och Flodas A-lag. Det handlar väl om att vinna matcherna och spela med det bästa laget och det är någonting Floda har lyckats väldigt bra med i år.



Såg dock att ni tappa en pinne idag. Får hoppas att det är en liten svacka på gång.

2008-12-14 @ 21:22:47
Postat av: Bergstrand

Emil är grymt duktig för sin ålder och det är verkligen synd att vi tappat honom men saken är fortfarande så enkel att han ännu inte platsade i första uppställningen men han låg verkligen på gränsen. Att han inte skulle få lika mycket stöd under träningarna är rent skitsnack, om det är någon som oredsson verkligen snackar med under träningarna så är det de yngre gardet. Vad gäller dagisverksamheten så är det inte spelarna själva jag hänvisar till utan till många föräldrar som uppenbarligen har svårt att se att deras barn inte får lika mycket speltid som alla andra. Vad gäller min egen insats så håller jag med dig om att jag absolut inte gjort min bästa säsong så här långt men jag ser fortfarande att jag gjort det tillräckligt bra för att få spela.



Att få lite speltid ingår nästan alltid när man är ny i ett A-lag men det verkar som att många föräldrar har svårt att ta det till sig, medan de flesta spelare jag har talat (yngre och äldre) verkligen inte ser några konstigheter i det.



Vad beträffar Jannes inlägg om att alla inte har samma chanser är också skitsnack, alla som är med i A-laget spelar under exakt samma vilkor. Om det inte hade varit på det viset så kan ja lova att vi spelare hade reagerat för länge sedan och vi hade verkligen inte haft så fantastisk stämmning som vi har i truppen.

2008-12-14 @ 22:22:28
Postat av: Johan J

hahaha gött att se att man e omtalad... jag tjänar defenitivt inga pengar får inte ens mil ersättning hahaha... jag kan inte hjälpa att "pappas pojkar" inte får jätte mycket speltid och om man tror att jag tjänar pengar för att jag själv har sagt det så känner man inte mig som sagt glimten i ögat... du kan få se mitt kontrakt vilken dag som helst pappa ekman...

2008-12-15 @ 08:39:23
Postat av: Egerstad

Jag blir lite förundrad över att Bergis får så mycket skit på läktaren, har han gjort fler misstag än övriga spelare på planen? Det kan ju knappast vara något jätteproblem eftersom jag och Bergis (som oftast spelar ihop, kanske oförtjänt?) i år har snittat under 1 insläppt mål i spel 5-5 per match, vilket väl måste ses som bra? Dessutom har vi varit med och producerat avsevärt fler mål än vi släppt in.



Eller finns det ett missnöje även med mina prestationer? Är det så att folk anser att jag och Bergis får för mycket speltid? Isåfall säg gärna det, jag har inga problem att ta det. Det vore dock isåfall även trevligt med konstruktiva förbättringstips. Så att vi kan göra oss bättre förtjänta av platserna isåfall.

2008-12-15 @ 12:26:03
Postat av: Janne Ekman

OM du hade varit med Begis i herrsektionen och haft den faktan som jag sitter på så är jag bergis säker ( fyndigt va ) att du inte skulle ha skrivit så som du uttrycker dig här och nu.

Men all respekt till dig bergis som spelare och person. bra match av dig i går föresten , skotten sitter på mål nu snart i med hoppas jag och många andra .

Men för att föra samtalet vidare så tar vi matchen igår som exempel. Lunne fick han speltid ? vad jag menar med junisar som ni säger om dom så kan väll inte en match förloras om man ger en kille ett par byten istället för att sitta på bänken och inte vara delaktig?

ang spelarkontrakt så e det lungt Johan jag vet och kommer få veta mer inom en snar framtid.

sen att det här snacket om pappas pojkar hmm nu e det så att jag för ingen talan om min egen son utan alla juniorer, jag tycker det är skitbra att detta kommer upp nu innan vi tappar en hel hop av spelare. Jag säger som jag ALLTID har sagt Oredsson är en bra tränare jag tycker inte illa om han som person ABSOLUT INTE ! men vi har ibland delade meningar och vad vore vardagen om alla tyckte lika om allt . Jag hoppas att jag får ett samtal från oredsson så vi kan reda ut begreppet ( din pappa tycker inte om mig)

mvh

Janne Ekman

0768-565784

2008-12-15 @ 13:01:23
Postat av: Bergstrand

Jag håller med dig helt Janne om att vi självklart måste diskutera saker som vissa upplever som problem, om någon tycker att vissa delar inte fungerar så måste man självklart säga ifrån!



Vad gäller gårdagens match(och även många andra matcher) och inhopp och dylikt så kan jag endast tala för egen del när jag säger att ja hellre sitter hela matchen en endast kommer in och gör 1 eller max 2 byten då man oftas behöver ett antal byten för att komma in i matchen och om vi då diskuterar Lunne för att ta ett exempel så tror jag inte att det hade varit en tacksam uppgift att få hoppa in i något enstaka byta i en match som är väldigt jämn och där vi redan har många ordinarie spelare borta. Lunne är definitivt en framtidsnamn för Floda (om vi får behålla honom) men han har fortfarande en liten bit kvar till att bli ordinarie, om det inte sker denna säsongen så vågar jag nästan satsa en slant på att det blir nästa.

2008-12-15 @ 14:25:28
Postat av: Janne Ekman

Bergis jag fattar det med att det är svårt att göra ett par byten , men har du inte hängt med vad allt handlar om ? jag trode du hade mer kött på benen .

men men ! allt detta kommer att lösa sig under veckan och mötet som styrelsen ska ha i januari ! dom har faktiskt bett mig att ta en plats i styrelsen ! funderar på det :)

2008-12-15 @ 14:59:31
Postat av: Tikkanen

ALLA i vårat lag är delaktiga, oavsett om dom sitter på bänken eller spelar.

Spelare som Lunne, Björka, Niklas och Ekenberg är ovärderliga för ett lag som vill vara med och kriga i toppen av serien. Ingen av dessa killar har någonsin gnällt över att inte ha fått speltid och nu när dom fått chansen så gör dom ett utomordentligt jobb. Jag tror inte att det hade varit lika enkelt för dom om dom inte hade varit på varje träning i 1,5 år och slitit för att visa framfötterna. Rutin fås ju inte enbart av att spela matcher, att träna mot det bästa försvaret i div 3 varje vecka (bara 2 ggr i veckan tyvärr) ger mycket erfarenhet.

2008-12-15 @ 16:22:28
Postat av: Franke

Har nu följt denna debatt/pajkastning ett tag nu. Och jag undrar varför de inblandade inte sätter sig ner och diskuterar detta face-2-face? Är säker på att ni tillbringar mycket tid i hallen, ta och sätt er ner och få ut det i luften istället för att föra det på en blogg... Sen förstår jag Oreds situation, det är aldrig lätt att ta ut lag när man sitter på så många duktiga spelare (äldre & yngre), alla vill spela, men laget måste även vinna. Det är därför Ored är tränare (iår verkar det stämma!), att spela med de bästa spelarna! Sen är det faktiskt upp till tränarna vilka som är bäst för tillfället. En sak är dock säker: Organisera U-truppen bättre, så att de unga lovande spelarna får plats... Ha det gött alla

2008-12-15 @ 18:11:18
Postat av: Johan J

vad är detr du vet angående mitt kontrakt? fan fick ju bara 5 tusen förra månaden skulle ju ha 10 fixa detta nu...

2008-12-16 @ 11:40:33
Postat av: erik

Tänk på att det är ett väldigt öppet forum ni diskuterar i och med tanke på hur nivån är på många kommentarer börjar i alla fall jag att skämmas för klubbens skull. Ingemar har en viktig poäng i att alla inblandade vill föreningens bästa på ett eller annat sätt, även om man uppenbarligen har olika fokus.

Kom hellre med lite idéer på hur vi kan lösa de problem vi faktiskt har, när vi tappat två av de mest lovande spelarna i distriktet födda -92.



Kommunikationen har uppenbarligen inte fungerat till 100% mellan spelarna och herrsektionen/a-lagstränare. Högst beklagligt och väldigt kostsamt i form av potential, men ingenting vi behöver lägga mer energi på eftersom de som är ansvariga har förstått att de behöver vara ännu tydligare i fortsättningen.

Däremot finns det ytterligare ett tjog spelare med alla möjligheter at bli minst lika bra, så hur gör vi för att behålla så många som möjligt av dessa? Det finns de som uttalat att de snart försvinner ”om det inte händer nåt”. Jag är en av tränarna för 92/93 gänget och har genom min insyn där fått intrycket att många av ungdomarna upplever att Floda har för lite att erbjuda, att det är A-laget i tidig ålder som gäller om man ska hinna med ”utvecklingståget”.



Någon pekade på hur orimligt det är att förvänta sig en fast a-lagsplats när man är 16. Det är just häri problemet ligger, nämligen att de unga förväntar sig att få spela seniorinnebandy regelbundet trots att de bara är 16. I de flesta andra klubbar fortsätter man inom juniororganisationen betydligt längre än vad fallet har varit i Floda, och spelarnas måttstock för vad som är framgång blir därmed också en annan. I en klubb som Lindås med ett A-lag i division ett är de yngre spelarna nöjda med att få spela juniorallsvenskan, men i Floda växer desperationen bland många i takt med att någon av ens jämnåriga kompisar lyfts upp. Vi måste få våra yngre spelare att uppskatta och värdesätta den utveckling de faktiskt kan göra inom juniorinnebandyn och få dem att förstå att de någon gång kan spela i landslaget trots att dem växer till sig och inte söker sig till ett seniorlag förrän dem är typ 18. För om vi ska tappa alla talangfulla spelare som inte går direkt in i A-laget har vi snart inte många kvar.

För er information kan jag säga att vår plan är att sjösätta ett lag i juniorallsvenskan redan nästa säsong, och på några års sikt ha ett riktigt slagkraftigt lag med 92/93or såväl som 94or och kanske även någon 95a.



A-laget går upp till division två i år utan problem. Jag tycker att klubbens målsättning på lång sikt bör vara att få upp U-laget till trean men också sjösätta ytterligare ett seniorlag att ha i division fyra. Annars kommer vi att svämmas över då relationen mellan antalet ungdomsspelare och tillgängliga platser i något av våra seniorlag är väldigt sned. Och med tanke på klubbens fokus på bredd tycker jag att ungdomarna ska erbjudas möjlighet att fortsätta spela innebandy inom Floda IBK när de blivit seniorer, oavsett om de är bra nog för A-laget eller inte.



Slutligen vill jag bara påminna om att det lag vi har nu med spelare födda 92 och till viss del även 93 är ett av de mest lovande i Sverige och spelarna är otroligt seriösa i allt dem gör. Många av dem vill och kan bli riktigt, riktigt bra, så jag tycker det är viktigt att vi ser dem som ambitiösa och inte arroganta eller dumma när vi kommenterar deras handlande. Vi borde önska dem all lycka och välgång trots att de byter klubb.



Nu blev det väldigt mycket text, ledsen för det.



2008-12-16 @ 14:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0