Min åsikt i frågan.

Återigen blossade debatten upp om både samarbetsavtal och divisionslag i samband med att vi, IBF Göteborg, flyttade över 5 st spelare till morgondagens match mot Frölunda. Eftersom det krävs väldigt lite för att folk ska "gå igång" så är det enkelt att dra slutsatsen att det system som vi har idag kanske inte är det bästa. Men istället för att bara säga att nuvarande är "skit" så gäller det att vara kreativ och konstruktiv, att komma med ett bättre förslag. Alla som älskar Innebandyn är öppna för konstruktiva förslag som gör att vår sport utvecklas snabbare och att fler utövare vill hålla på. Nu ska jag kortfattat försöka ge min syn på hur jag tror det skulle bli bättre. Det är inget revolutionerade, jag skrev samma sak för något/några år sedan. Jag får hoppas att någon stackare som läser detta, och som delar åsikten, vet om hur frågan ska lyftas i rätt forum.

Resonemanget förs ofta utifrån vad kan GIBF göra för att innebandyn i regionen ska utvecklas snabbare än ex. stockholm etc. Jag tycker det är ett felaktigt resonemang. Jag tycker vi ska höja blicken och se hur Svensk Innebandy kan fortsätta vara världsledande och vad vi ska göra för att Svensk Innebandy ska utvecklas ännu mer.

Just nu så strävar väldigt många ungdomar efter att ha framgångar i JAS.
JAS är idag det största du kan vinna som junior innan det är dags att ge dig ut i seniorinnebandyn. Tyvärr så upplever jag att många spelare har en så stor strävan efter att lyckas i JAS att när den åldern är över så svalnar också intresset för innebandyn. Det blir för stort avstånd mellan JAS satsningen (18 år) och ev. SM Guld för seniorer för att alla ska hitta en motivation att fortsätta.

Här har vi ett problem.

Vad är det då som gör JAS så speciellt?
Jo, här har Svenska innebandyförbundet lyckats få status på JAS eftersom det är en Svensk Medalj i potten. Regionala grupper för att kvalificera sig till den stora innebandyfesten. Detta är också anledningen till att jag inte tror på en egen "regional lösning" för Göteborg. Det skulle inte spela någon roll om vi i Göteborg skapade en "Elitreserv", för vem hittar motivation att kunna titulera sig "Elit-reserv vinnare i Göteborg"? Klingar inte så högt på CV:t....

Vi behöver alltså, inom hela sverige, hitta en lösning där vi skapar en serie med STATUS och som kommer bli ett DELMÅL för alla spelare att vinna innan de ska ge sig ut i en hårda seniorvärlden. En serie som gör att fler spelare får chansen att spela tuffa matcher längre upp i åldrarna. En serie som gör att det går att stanna i moderklubben längre. En serie som innebär att när spelarna har vunnit det näst finaste som går inom svensk innebandy är gamla nog att ta egna kloka beslut. En serie som gör att klubbar inte behöver värva spelare till sina JAS trupper eftersom det är först i nästa steg det är ännu högre status att vinna.

En serie som i mina ögon borde vara U21.

I U21 skulle spelare spela till och med det år som de fyller 21 år. Likaså tror jag det är en bra idé att 3 överåriga spelare har möjlighet att spela med detta lag varje match. Utan regler att behöva stå över några matcher för representationslaget eller dylikt utan med 100% flexibilitet. Det skulle göra att klubbarna kan låta några spelare som ex. inte platsar från start i sitt A-lag, spela matcher med U21 och i det skedet också utbilda de yngre spelarna. Skapa en samhörighet mellan A-lag och U21 inom föreningarna och även skapa en bra och hårdare matchmiljö. Varför jag tror att vi ska begränsa till 3 st spelare per match är just för att inte det ska gå att sätta ihop en femma med enbart överåriga spelare, nu blir det en påtvingad mix av åldrar.

En regel som också borde tillkomma är att i ett slutspel dit 8 lag kvalificerat sig så får endast de överåriga spelare som spelat fler än 5 matcher i U21 medverka. På det sättet undviker vi toppning till ett ev. slutspel utan låter de som krigat hela vägen fortsätta kampen för guldet.


Hur ska det gå till då?

Jo, jag tycker det ska vara ett mellanting av JAS och SSL.
Regionala kvalificeringsgruper med 7-9 lag i varje grupp som alla möts i hemma/borta möten. 
Det skulle innebära att gruppspelet pågår ungefär okt-feb med matcher lika ofta som vårt nuvarande seriesystem. 

Ev. behövs sen en mellanrunda där vi delat in sverige i 4 regioner för att endast 8 lag ska kvalificera sig till den slutgiltiga festen. "U21 SM-Slutspelet" som sker i Mars månad. Det bästa vore om förbundet inser allvaret och beordrar spellledigt i SSL denna helg. Det skulle också omedelbart visa hur hög status U21 har. Så att sveriges bästa unga spelare har chans att göra upp om pokalen. 

SM Festen pågår Fredag-Söndag.
Fredag: Kvartsfinaler
Lördag: Semifinaler
Söndag: Final (Ev. match om 3:e pris) 

Sen blir det viktiga hur klubbarna agerar. Kommer alla fortsätta värva till sina JAS lag? Eller kan vi slipppa den karusellen och att fler ungdomar spelar JAS med sina moderklubbar? Jag tror och hoppas att det i alla fall kan minska. Men det hänger på svenska innebandyförbundet. U21 Guld måste ha mycket högre status än JAS framgång. Om spelarna stannar i sina moderklubbar och spelar JAS så kommer vi ha ett större underlag till U21. Får vi ett stort underlag till U21 så kommer vi utveckla innebandyn på SSL nivå. Allting hänger ihop.

Som bonus så tror jag faktiskt också att detta skulle utveckla vår domarkår. Fler matcher av hög betydelse med riktigt duktiga spelare.

Nu till den stora frågan.
För jag är starkt medveten om att ett blogginlägg inte förändrar seriestrukturen på förbundsnivå. Vem vet någon som kan lyfta frågan och driva igenom ett beslut? Det behöver inte vara just detta förslaget. Men det hjälper inte att vi skriker högt i Göteborg om ingen i stockholm hör. Skriv gärna era funderingar i kommentarer. Tillsammans kan vi kanske utforma något bra.

Vi behöver göra om och göra rätt.

******************************
Annars har jag lite förslag på regional nivå.
Men de sparar vi till senare. I första hand siktar vi på att förändra hela sverige!

***********


Kommentarer
Postat av: Anders

Hej Fredrik!



Då tar jag och "besudlar" din blogg ;-)



Jag håller med dig i allt du skriver här.



Det är ett väldigt bra förslag som bara är att ta med sig rätt in till innebandyförbundet i stort sett som det är.



Jag hoppas verkligen att förslaget når de beslutsforum som krävs och hoppas att du tycker det är ok att jag sprider ditt förslag.



//Anders



Postat av: Koppen

Mycket bra. Man kan även koppla in Divisionslagen. Bort med dom från seriesystemet.

2011-11-05 @ 14:36:07
Postat av: Oredsson

Självklart får du ta och länka. Precis koppen, gör svenska innebandyförbunder en u21 som spelas en hel säsong så kan vi ta bort alla divisionslag. Det är det som är min tanke. Just nu finns dem för att vi inte har något bättre. .

2011-11-05 @ 14:59:57
Postat av: Björn

Låter spännande detta Fredrik. Jag skulle tro att Anwar Samuelsson på SIBF är rätt person att upplysa om detta.



Ett problem som jag kan se som tränare i ett lag i Östra delarna i Sverige när det gäller JAS och P16 SM är att våra JAS grupper är betydligt bättre än de som finns i övriga Sverige. Detta i sin tur innebär att talangerna i vår klubb inte ser en realistisk chans till ett avancemang från gruppspelet. Det skulle därför behöva vara större upptagningsområde för en sådan serie och mer utspritt.

2011-11-08 @ 13:39:20
Postat av: Ingemar

Divisionslagen behöver vara kvar för att ge alla duktiga ungdomare möjlighet att fortsätta spela efter junioråldern. Det är speciellt viktigt för föreningar med bra ungdomsverksamhet.



GIBF's regler är bra med två matchers karens innan övergång till det lägre rankade laget. Men GIBF borde öppna möjligheten att använda sponsornamn eller andra namn för de s k divisionslagen.(T ex Floda WCL IBK eller Floda C-lag för nuvarande lag som spelar i division 6.)

2011-11-30 @ 19:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0