Dags att sätta punkt!

Då var det dags att avrunda den debatt som figurerat på nätet sista tiden. Jag väljer att sätta punkt med detta inlägg. I inlägget kommer jag ta upp reflektera över några små punkter som jag verkligen förundras över och några saker som är viktiga att ta med sig in i framtiden.

1. Ang. P92 spelares vara eller icke vara i A-truppen.
Det som förvånar mig mest med några dagars reflektioner till de aktuella ämnet är hur det kunde vinklas till att vara "vi som hade fel"? Med VI och OSS så menar jag mig själv och Herrsektionen. Lugna nu... jag ska förklara! =)
Inför säsongen så hade vi en "konflikt" mellan oss och p.92 tränarna. (som jag för övrigt känner mycket väl och själv tränat i många år)

Konflikten gällde att Vi ville flytta UPP spelare ur p.92 truppen till A-truppen, både utespelare och målvakt. Då i augusti så deklarerade p.92 tränarna tydligt att det INTE kunde ske. Det var ett stort år som väntade med spel i p90 serie, SM och att det varit lite turbulent i samband med att Niklas valde att byta till Partille. Detta var tunga argument för att INTE flytta upp spelare ur p92 truppen. Likaså stod ett närmre samarbete med U-truppen inför dörren där också spelare ur p92 skulle ingå. Det fick helt enkelt inte bli en för hård belastning ur varken träningssynpunkt eller aspekten att hinna med skolarbetet. Vi valde självklart att mötas en bra bit på vägen och fick chans att flytta upp Emil till 100% samt ge Pontus och Kosken chansen till att testa på A-lags träningar. Trots allt så väntade ett mycket spännande år för p.92 och vi fick se oss om efter andra lösningar till A-truppen.

Det samma gällde målvakter där vi långt in på säsongen stod med endast 2 målvakter i trupppen och en öppen plats för en Junior. Tanken var först att flytta upp en målvakt permanent, men efter övervägande så kom vi fram till att en lösning med ett rullande schema skulle vara optimalt för att ge alla chansen. Tyvärr i detta skede så valde 2 målvakter att sluta i p92 truppen för att "de aldrig fick chansen i laget" och valde helt enkelt att prioritera andra saker. Nu hade vi problem... Vi stod med endast 2 kontrakterade målvakter varav 1 skulle bli pappa i december. P92/P93 stod med endast 3 målvakter som skulle klara av att spela i 4 lag! Hur lösa??? En sak var ju i alla fall säker... Skulle 3 målvakter stå i 4 lag så fanns det ingen chans att belasta dessa målvakter mer...Vi hade problem i A-truppen! Hur faan lösa? Nu? Så här sent?
Därför kändes det som en skänk från ovan när vi fick nys om att det fanns en målvakt med rutin från Norska div.1 och Div.2 spel i sverige. Lyckligtvis lyckades Floda IBK och A-truppen kontaktera Christian vilket gjorde att vi dels fick 1 komplett målvaktsuppsättning, men även löste bekymret med att detta viktiga juniorår inte belasta Basse, Henke och Leo mer!

Nu till det som förunrdrar mig...

Hur kunde det här vändas till att vi INTE vill plocka upp p.92 spelare och ge dem chansen i A-truppen??
Min uppfattning är glasklar... Tydlig brist på kommunikation flera led. Antingen har vi och p.92 tränarna missuppfattat varandra enormt.... Eller så var det följande som inträffade...
P.92 tränarna tog ett beslut som de under dåvarande omständigheter trodde var bäst för sitt lag och sina spelare. Problemet som uppstod var nog att beslutet inte var förankrat hos spelarna själva?
För hade beslutet varit förankrat hos spelarna också så skulle aldrig denna konflikt uppstå. (Om nu inte spelarna ändrat uppfattning på vägen och nu helt plötsligt kommit på tanken om A-lags spel??)
Nu ville vi ha spelare (fortfarande vakant backplats som ej är tillsatt). Tränarna i P92 tog beslut om att vi skulle vänta. Samtidgt som spelarna i p92 undrade varför de aldrig får chansen.... Hmm... inte bra...

Hur som helst. Kommunikationen måste går rätt i alla led.
Styrelse - Herrsektion - Tränare A - Tränare U /P92 - Spelare
Likadant om det uppstår saker som behöver gå andra vägen.
Spelare - Tränare P92 - Tränare A - Herrsektion - Styrelsen.

Nu har vi hoppat över massa steg i denna debatt vilket gjort att alla tycker om allt och alla.
Rak kommuikation hela vägen! Det kommer jag återkomma till även längre  fram i detta blogginlägg....

2. U-laget

Nu kan jag endast ge min syn som spelare i U-truppen eftersom jag är en av de "avdankade" som fortfarande anses hålla måttet. Jo, för så är det faktiskt. Det pratas mycket om att det är för många gamla kvar i U-laget. Det kan må så vara... MEN, inför säsongen så rensades det rejält i U-truppen. Det är flera av mina vänner som jag spelat ihop med under många år såsom, Glenn, Franke, Patrik, Nielsen etc som INTE fick plats i U-truppen. De ansågs helt enkelt inte tillräckligt seriösa av tränarna. För nu skulle det beredas plats åt juniorspelare som ville uppåt.
     Så långt, även om jag själv tycker det var tråkigt att mista många polare med alltid tjötat med i omklädningsrummet genom åren, kan förstå klubbens som ser till helheten.

(Nu hade jag skrivit en jäkla massa text men internetkopplingen gick åt helvete!! Allt om U-truppen försvann... FAAAN! Men jag ska försöka skriva om det igen... Kanske inte lika utföligt dock... HELVETE!)

Nu skriver jag endast vad jag TROR, så ni som läser tar texten på rätt sätt.
Men vad jag tror är att tanken var först att 10 spelare från p92 laget skulle vara med och träna vid det ena träningstillfället och 10 andra spelare skulle vara med vid det andra träningstillfället, kan det stämma? Detta för att alla skulle få chansen att utvecklas och börja känna på seniorspel och vara med och konkurrera om platserna. Det var därför som det ställdes mycket hårdare krav på de spelare som fick vara kvar... Det pratas mycket om att man ska flytta på oss äldre för att GE plats åt yngre spelare. Men jag tycker faktiskt att det borde sporra att komma upp och TA platsen!  För jag kan lova er, att ingen av oss äldre är intresserade av att plojja i ett nytt "Vi i Femman"! Vi är här för att vi vill konkurrera om platser och vinna matcherna! Just därför är U-truppen ett första steg som är utmärkt att ta. Komma upp och konkurerra ut oss äldre innan man tar nästa steg och konkurrerar ut något i A-truppen. För ingen är intresserad av att flytta på sig utan en rejäl fight! Nu vet jag inte varför det inte har blivit så att det är fler ungdomar som är med och tränar?

Står vi med tränare som vill ha upp spelare men tror att de inte vill?
Står vi med yngre spelare som vill träna med U-truppen men inte tror att tränarna vill ha med dem??
Står vi med P92/P93 tränare som inte vill att sina spelare ska spela "för mycket" när de i själva verket vill spela mer???

Jag vet som sagt inte vart det brister i kommunikationen, men nu har vi chans att göra något åt det.
Alla som är sugna skulle säkerligen tas emot med öppna armar, framför allt målvakter!

För de som är med och tränar kontinuerligt börjar (om de inte redan har) konkurrera ut oss äldre spelare. Spelare som är med och tränar regelbundet som ex. Mackan, Emil, Axel, Alex, Gurra, Oliver mfl tar verkligen stora steg framåt. Även om vi äldre sliter som svin för att behålla platserna så får många av oss snällt inta den värmande bänken och knyta näven i fickan. För det som sagt tränaren som tar ut laget han tror kommer lösa uppgiften bäst och vinna matchen....
Det finns tydliga exempel på spelare som gått genom U-laget, Niklas Nordström och Johan Ekenberg hade en enorm utvecklig under "sitt år" i U-truppen och har nu en bofast plats i A-truppen. Och jag vill lova att utan det året så hade de idag inte varit med i A-truppen idag... En kille som Axel som genomförde sin första A-lags träning igår med bravur har också fortsatt att utvecklats kanon i år. Man kan nästan se på honom hur huden har blivit ännu hårdare! Härligt!
Att jag dessutom är med själv och sliter på för att behålla min plats som spelare i U-truppen gör att jag får extremt bra koll på de unga spelare som kommer upp och tränar....

Men räkna inte med att jag GER bort någon plats som spelare... Försök TA platsen! Men kom ihåg... Även jag var lovande en gång i tiden! =)

För ett bekymmer vi nu har är följande... Vi är för få spelare i U-truppen för att bemanna både ett A-lag (div.4) och ett B-lag (Res.2) efter gallringen inför säsongen. Hoppas fler kommer upp och fatjas så vi slipper ha spelare som "dubblar" mot sin vilja och att det sen finns spelare i klubben som vill lira mer.

Men ta för guds skull rätt kommunikationsväg !
Spelare - tränare - Tränre U och vise versa.=)


3. Bredd, Seniorlag, Bredd och Seniorlag
Jag tycker det är viktigt att vi har tålamod. Jag vet faktiskt inte vad som är felet i Göteborgsinnebandyn eller hur det kommer sig. Men för ett par år sedan så fanns det både Juniorallsvenska, Herrjunior 17, Herrjunior 19. Kanske kan det vara baksidan av att man nu få ha fler representationslag i spel? Att Juniorlagen försvinner? För just nu är det "naturliga" steget att dirket från pojklagsspel (p=pojklagsspel i serienamn) är in i ett seniorlag. Det kan vara så att det är ett för stort steg för de allra flesta. Jag har under flera år i och för sig förespråkat att ex. p92 skulle ha ett lag i reservserien för herrar. Då får man behålla tryggheten i sitt lag och sina polare samtidigt som man känner på seniorspel. Det tror jag fortfarande hade varit en bra lösning... 
    
För nu blir det en otrolig stress! Att man redan som 16 åring ska vara klar för ett av "alla" seniorlag. Och då blir det nästan så att U-truppen blir ett kvitto på att man inte är "tillräckligt bra" för A-laget. Hur kommer då de killar som hamnar i ett div.5 lag reagera? Eller div 6????  För det är tufft som pojklagsspelare där man som lag uppnått fantastiska resultat och nu ska bedömmas av någon annan som enskild individ.  NÄ, det får verkligen inte uppfattas som att man inte håller måttet!  U-truppen ÄR ett naturligt steg innan man borde kunna ta plats i A-truppen. Även om det i och för sig dyker upp extrema talanger som bevisar motsatsen.... =)

Hoppas verkligen klubben siktar på Juniorallsvenskan kommande år, låt även laget ta över ett lag i reserv 2 kommande säsong. Det är MYCKET viktigare än att starta fler seniorlag... ( i alla fall innan vi rävar är utkonkurrerade ur U-truppen!)

(ska skriva mer om ämnet Bredd och Bäst någon annan dag, nu har tjejen tröttnat på mitt bloggande för kvällen)

Alternativt skaka liv i ett av mina gamla förslag där matcherna i Res.1 delas av A-truppen och p.92. Båda lagen har med sig 1 femma var till matcherna. Det tror jag hade varit kanon för att spelare, tränare och alla inblandade skulle öka samhörigheten samtidigt som det garanterat hade varit en bra utveckling för alla parter!

Som en vis spelare i A-truppen brukar säga i periodpauserna...
SÅ VAD TAR VI MED OSS?

1. Kommunikation åt alla håll! Det kan aldrig vara 1 persons "fel" att kommunikationen inte fungerar. Vi får alla se till att ta Rätt sak med Rätt person i Rätt forum för att det inte ska uppstå en "höna av en fjäder" för kommande saker i framtiden.

2. Jag krossade antale unika besökare i går med 116 unika och över 5oo sidvisningar. Det måste väl anses som positivt?? ;-)

Nu sätter jag punkt. (Till och med sådan punkt att det ska mycket till för att godkänna kommentarer)

Kommentarer
Postat av: johan

bra skrivit

2008-12-16 @ 21:03:46
Postat av: Henrik

Härligt blogginlägg Oredsson och jag ska försöka avsluta denna härliga diskussionen jag med!

2008-12-16 @ 21:03:52
URL: http://henrikanderberg.blogg.se/
Postat av: Ingemar

1. "Alternativt skaka liv i ett av mina gamla förslag där matcherna i Res.1 delas av A-truppen och p.92. Båda lagen har med sig 1 femma var till matcherna. Det tror jag hade varit kanon för att spelare, tränare och alla inblandade skulle öka samhörigheten samtidigt som det garanterat hade varit en bra utveckling för alla parter!", är ett mycket bra förslag enligt min uppfattning.



2. Kommunikationen borde kunna fungera, eftersom alla borde ha samma mål. Ev är det några som har avvikande uppfattning, men det borde kunna hanteras genom fortlöpande diskussion och förändringsviljae.



3. Det bör startas ett seniorlag för "Det är flera av mina vänner som jag spelat ihop med under många år såsom, Glenn, Franke, Patrik, Nielsen etc som INTE fick plats i U-truppen." och en del andra spelare.



God Jul och Gott Nytt År och Lycka till!

Ingemar

2008-12-18 @ 10:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0